Lovely Lisboa - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Floor Smits - WaarBenJij.nu Lovely Lisboa - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Floor Smits - WaarBenJij.nu

Lovely Lisboa

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Floor

06 Mei 2016 | Portugal, Lissabon

Een kleine 2 maanden voorbij en alweer zoveel gebeurd... Leuke en minder leuke dingen deze keer.

Half maart onverwacht weer naar Nederland gevlogen. Nu niet voor vakantie of een bruiloft, maar omdat oma overleed... De oma waarmee ik een warme band had, ook al zag ik haar het laatste jaar niet veel. De oma waaraan ik geweldige herinneringen heb, van toen ik klein was, maar ook toen ik ouder werd. Logeerpartijen, samen naar de Mattheus Passion in het Concertgebouw, chique uit eten bij de Hamert, een aantal jaren samen Kerst vieren en bovenal was het altijd fijn om bij haar te zijn en samen te genieten van een glas prosecco en een toastje (het (prosecco)-drinken heb ik niet van een vreemde...). Mijn plan was om in april bij haar langs te gaan, maar helaas bleek dat te laat. Op momenten als deze merk je dat je ver weg woont, heel ver weg. De boodschap is dan ook hard ingeslagen en ik ben gelijk op zoek gegaan naar een ticket, zodat ik in ieder geval bij de begrafenis kon zijn en de gelegenheid had afscheid van haar te nemen. In Nederland ben ik geweldig opgevangen door Linda (op Schiphol), Sandra en Frans-Jozef en Yvonne. Wat fijn dat dat zo ging! De uitvaart was sober, maar mooi. Een fijn afscheid van mijn lieve oma, die ik van tijd tot tijd flink mis...

Maar gelukkig zijn er veel meer leuke dingen dan verdrietige dingen in het leven en geniet ik volop!

Zo heb ik drie geweldige dagen gehad met Esther Jansen, al vanaf de basisschool een goede vriendin. En hoe weinig we elkaar ook zien, het is altijd gezellig en leuk en als vanouds! Weer veel van de stad gezien, genoten van het prachtige weer (en het sturen van foto's van cocktails en zon naar het thuisfront) en de gezelligheid. Daarnaast is het ook ontzettend gezellig om herinneringen op te halen van vroeger, toen we samen kattenkwaad uithaalden. Dat kattenkwaad is intussen wel verleden tijd, maar de vriendschap niet. Zeker voor herhaling vatbaar dus!

Iets later kwamen ook nog mijn ex-collega's Jeanette en Marjon langs, voor drie dagen. De gezichten toen ik ineens op het vliegveld stond, waren al onbetaalbaar. Mijn gezicht toen Jeanette binnen vijf minuten na aankomst begon over mijn grijze haren, ook... (Jeanette heeft vast niet gezien dat ik meer highlights in mijn haar heb dan Lissabon in de hele stad, en dat is maar goed ook...) Gelukkig werd het daarna toch nog gezellig en hebben we met elkaar 3 heerlijke dagen gehad, met goede gesprekken, heerlijk eten en drinken en wederom een tour door de stad, inclusief een bezoek aan de meest toeristische fado-tent van de hele stad. Een bijzondere ervaring... En natuurlijk zon! Jeanette en ik waren wat 'kreeftig', dat wel. Gelukkig werd dat later bruin (bij mij althans...). En, in deze dagen zowaar ook nog een hoop geleerd, in het archeologisch museum. Dat een hoop stenen en oude zooi boeiend kon zijn, had ik nooit vermoed. Kortom: bijzondere en waardevolle dagen, die hopelijk nog eens herhaald gaan worden. Na het afscheid nemen van Jeanette en Marjon, landden Noud en Lies, die ik op het vliegveld heb opgepikt en richting hotel heb gewezen. Op maandag heerlijk en heel gezellig met hen gegeten in de Mercado da Ribeira, een geweldige plek.

Vrij kort na deze dagen vloog ik voor de verandering naar Nederland, ditmaal voor de bruiloft van Ester en Alex. Wat een prachtige dag, met fijne mensen en een geweldig mooi bruidspaar en dansen tot mijn voeten het niet meer trokken (All Stars onder een jurkje is een geweldige uitvinding)!!! Kijk er nog steeds met een grote glimlach (en misschien lichte kater) op terug!! Verder het weekend weer ouderwets goed benut: langs gegaan op school, gelogeerd bij Ilse en Marleen, bezoekje gebracht aan bol.com, geluncht met Floor en Cas, thee gedronken met Linda, het vrijgezellendiner gehad voor Lotte, in de kroeg gehangen met pap en Vif, bezoek gebracht aan DocData met papa en afgesloten bij Hanneke met een heerlijke Indonesische maaltijd en een heel fijne middag/avond. Kortom: volop benut dus!

Intussen gaat het leven in Lissabon gestaag door. Op het werk gaat het goed, ik merk dat ik veel leer en dat deze baan enorm goed bij me past. Elke dag fluitend naar het werk (zelfs als ik om 7:00 uur moet beginnen, echt waar) om daar mijn team verder te helpen een superteam te worden, voor zover het dat al niet is. Op de vloer is het momenteel fijn en hangt er een goede sfeer en dat is heel waardevol. Er is ruimte voor geintjes, maar zeker ook om hard te werken en te laten zien dat Lissabon goed draait voor bol.com. Kortom: een hele trotse supervisor hier! Teleperformance is een fijn bedrijf om voor te werken, ik word uitgedaagd om het beste uit mezelf te halen, en dat voelt heel goed. Hoe het verder zal gaan weet ik niet, maar voorlopig ben ik hier absoluut nog niet klaar, en dat is heerlijk!

De stad Lissabon is geweldig. Na de wat grauwe en koude 'winter' is het voorjaar intussen volop doorgekomen. De stad leeft, er zijn muzikanten op straat, mensen op de vele terrassen die de stad rijk is en toeristen in overvloed. De Nederlanders zijn gemakkelijk te herkennen aan het boekje '100% Lissabon' dat zij massaal meeslepen door de stad, waardoor je ze altijd op dezelfde routes tegenkomt. Gezellig. Gelukkig staat mijn favoriete plekje in de stad niet in het boekje en kan ik daar ongestoord genieten van Lissabon bij zonsondergang met een wijntje/biertje en een wietlucht waar je heel ontspannen van wordt.

Inmiddels ben ik verhuisd naar een grotere kamer in hetzelfde huis! Dag 10 vierkante meter, hallo balzaal met groot balkon! Het is een heerlijke ruimte en vooral het balkon met middag-/avondzon is geweldig. De ideale plek voor een drankje of hapje na werk en vliegtuigen kijken, want die vliegen af en aan, soms tot vervelens aan toe. Maar ook daar wen je aan en anders bieden oordopjes altijd uitkomst.

Het toeristenseizoen dat begonnen is, brengt ook mij weer wat drukte. De komende anderhalve maand staat in het teken van bezoek en vakantie en dus weer veel de stad in. Of dat niet gaat vervelen, steeds dezelfde highlights bekijken? Nee, absoluut niet! Daarbij weet ik intussen ook heel goed waar de leuke terrassen te vinden zijn in de buurt van deze highlights, dus maak ik graag van de nood een deugd. Komende week Esther die een paar dagen komt logeren, een paar weken later Ilse en aan het einde van de maand juni Conchita die 4 dagen komt logeren. Volop gezelligheid waar ik enorm naar uitkijk dus! En o ja, in juni ook nog vakantie. Italië, Nederland (what else) en London staan dit jaar op de planning. Een goed vooruitzicht dus!

Helaas is het weer hier de komende week ronduit beroerd, dus kan ik me storten op werk, slapen en Portugees leren. Zou toch wel leuk zijn als ik uiteindelijk eens wat terug kan zeggen als ik word aangesproken. Hoewel 'não falo português' een prima uitvlucht blijft wanneer het me uitkomt, bijvoorbeeld voor mensen die me proberen te verbinden aan een goed doel (ben ik erg gevoelig voor).

Morgen roept de plicht weer, dus tijd om nog wat te lezen uit 'Nachttrein naar Lissabon' en op tijd te gaan slapen!

Liefs,
Floor

  • 22 Juni 2016 - 20:31

    Arjan Drenth:

    Leuk om dit te lezen! Heb enorm veel zin bij jullie te
    komen werken! Ben echt in de zevende hemel zo blij!
    Ik vlieg zaterdag naar Lissabon om maandag aan de training te beginnen!
    Volgens mij heb ik jou ook gesproken, gisteren!
    Ik durf te zeggen: tot snel
    Heb er zin in!

    Arjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Lissabon

Floor

Actief sinds 17 Juli 2015
Verslag gelezen: 3152
Totaal aantal bezoekers 11168

Voorgaande reizen:

24 Juli 2015 - 31 Augustus 2016

Lissabon!

Landen bezocht: